Instrukcja montażu modelu kartonowego (1:33) PDF Drukuj
Wpisany przez Admin   

Dzięki uprzejmości wydawcy, do grudniowego numeru „Przeglądu Lotniczego” (PLAR 12/2013) został dołączony kartonowy model szybowca PW-5 „Smyk”. Poniżej przedstawiamy szczegółową instrukcję montażu modelu.

 

Opis budowy modelu kartonowego.

Model szybowca "Smyk" został opracowany w podziałce 1:33. Do jego budowy niezbędne będą nożyczki lub nożyk modelarski (do wycinania części), klej do kartonu (np. butapren, klej polimerowy, wikol) i tekturka o grubości około 0,8 mm. Zalecana kolejność klejenia jest zgodna z numeracją części.

Budowę modelu rozpoczynamy od podklejenia tekturką o grubości 0,8 mm wszystkich części oznaczonych symbolem "*". Elementy te (w bladożółtym kolorze) zostały zgrupowane na dole arkusza. Po wycięciu cz.1 doklejamy do niej w oznaczonym miejscu cz.2, następnie zaś cz.3L i 3P (dźwigary skrzydeł) oraz cz.4. Obustronnie całość wzmacniamy mocowaną w górnym fragmencie cz.5. Teraz montujemy szkielet skrzydeł. Elementy lewego płata oznaczono dodatkowo literą "L", prawego zaś "P". Ze względu na symetrię ich montaż jest identyczny. Do dźwigara (cz.3) w jego środkowej części mocujemy żeberko - cz.6. Z przodu dźwigara przyklejamy w zaznaczonym miejscu element usztywniający - cz.7. Żeberko przykadłubowe jest podzielone na dwa fragmenty, z których przedni (cz.8) kleimy do dźwigara i krawędzi cz.7. Cz.9 łączymy z usztywniającą cz.10 i mocujemy do dźwigara od tylnej strony. Cz.11 kleimy do cz.3 i środkowego żeberka (cz.6). Szkielet uzupełniamy końcowym żeberkiem (cz.12) mocowanym do dźwigara i cz.11. Przed oklejeniem szkieletu pokryciem, mocujemy do krawędzi przykadłubowego żeberka (cz.8 i 9) cz.13. Pokrycie płata (cz.14) po wycięciu uzupełniamy od wewnętrznej strony sklejką cz.14a. Szkielet oklejamy cz.14 począwszy od dołu skrzydła. Dla lepszego usztywnienia całej konstrukcji fragment cz.14 (górna powierzchnia skrzydła) można dodatkowo wzmocnić wklejonym od wewnątrz kawałkiem brystolu. Pokrycie płata uzupełniamy cz.15 klejoną do sklejki 14a i krawędzi pokrycia. Na końcu skrzydła doklejamy profilującą cz.16, zaś do niej sklejone ze sobą cz.16a i 16b. Dodatkowo na górnej powierzchni skrzydła w zaznaczonym miejscu możemy dokleić osłonę dźwigni napędu lotki, czyli odpowiednio wyprofilowaną cz.14b.

Teraz można już zająć się montażem kadłuba. Ma on konstrukcję segmentową składającą się z elementów pokrycia, doklejonych od wewnątrz sklejek pomocniczych oraz wzmocnionych tekturą wręg. Zaleca się wycinanie elementów pokrycia segmentów po wewnętrznej linii obrysu (bez czarnej linii konturowej), co podniesie efekt wizualny gotowego modelu. Uwaga ta dotyczy cz.17, 19, 22, 24, 26, 27, 29 i 32. Do wyciętej i wstępnie wyprofilowanej cz.17 mocujemy od nie zadrukowanej strony sklejki - cz.17a, 17b, 17c i 17d. Po zamknięciu cz.17 (połączeniu ze sklejką 17c) segment uzupełniamy wklejoną do wewnątrz wręgą, to jest cz.18. Gotowy segment łączymy z wcześniej wykonanym płatem klejąc go do wręg - cz.1-5. Drugi segment tworzy cz.19 ze sklejkami 19a i 19b oraz zamocowaną na końcu wręgą - cz.20. Mocujemy go do wystających "ząbków" sklejek - cz.17b, 17c i 17d. Na styku kadłuba i skrzydeł przyklejamy cz.21 (L i P). Element ten mocujemy do "ząbków" cz.13 i kadłuba - cz.17 i 19. Przednią część kadłuba tworzą kolejne segmenty utworzone z cz.22-26a. Z tyłu mocujemy cz.27 ze sklejką 27a i wręgą 28, a następnie bęlkę ogonową wykorzystując cz.29, 29a i 30. Zakończenie belki stanowi cz.32 zamknięta cz.31 i 33. Element ten jest "otwarty" od góry, ze względu na mocowanie w tym miejscu statecznika poziomego. Na styku cz.29 i 32 przyklejamy w zaznaczonym miejscu (od góry) odpowiednio zagiętą cz.34.

Usterzenie poziome wykonujemy następująco. Tworzymy szkielet z dźwigara (cz.35), elementu usztywniającego (cz.36) i skrajnych żeberek (cz.37). Szkielet oklejamy pokryciem, to jest cz.38. Gotowy element mocujemy centralnie do kadłuba klejąc do cz.32 i 34. Kąt zaklinowania dla statecznika powinien wynosić około 4 stopni. Usterzenie pionowe tworzy szkielet składający się z cz.39, 40 i 41 oklejony cz.42. Dolny fragment steru kierunku można uzupełnić cz.42a. Gotowy element kleimy w osi kadłuba bezpośrednio do belki ogonowej (cz.29) i cz.34. Przednie koło podwozia tworzą sklejone ze sobą nie zadrukowanymi stronami cz.43. Koło mocujemy w oznaczonym miejscu do cz.24. Wykorzystując cz.44 tworzymy osłonę, którą kleimy bezpośrednio do cz.24. Samą krawędź gotowego koła możemy zaokrąglić poprzez szlifowanie papierem ściernym lub pilnikiem oraz pomalować na czarno. Z cz.45 i 46 sklejamy koło główne, które łączymy z osłoną - cz.47 i mocujemy do kadłuba (cz.19). Cz.47 wymaga odpowiedniego wyprofilowania aby dokładnie przylegała do spodniej części kadłuba. Na koniec mocujemy do belki ogonowej płozę, którą tworzy wyprofilowana cz.49 z wklejonym częściowo do wewnątrz niewielkim kółkiem - cz.48.

2013_KK_01

Na zdjeciu: prototypowy model 'kartonówki' w wykonaniu Pawła Mistewicza.

Zapraszamy do przesyłania zdjęć swoich modeli - zrobimy z nich internetową galerię "klonów" :)

 

Najciekawsze prace zostaną nagrodzone. A może ktoś przygotuje fotorelację z budowy swojego modelu,

która stanie się instrukcją dla młodszych i mniej zaawansowanych modelarzy? Zapraszamy do współpracy.

 

 

Model opracował Paweł Mistewicz, © Kartonowa Kolekcja.