Historia
Historia szybowca PW-5 „Smyk” PDF Drukuj
Wpisany przez Smyki na Start   

 

Aby opowiedzieć w skrócie o powstaniu szybowca PW-5 należy cofnąć się do czasów przed II wojną światową. W 1938 roku FAI (Międzynarodowa Federacja Lotnicza) rozpisała między­narodowy konkurs który miał wyłonić monotyp szybowca dla zawodników startujących w Olimpiadzie planowanej na 1940 rok w Helsinkach.  W dniach 19-25 lutego 1939 r. na włoskim lotnisku Sezze-Littorio leżącym ok. 90km od Rzymu do finałowej oceny stanęło pięć konstrukcji. Wśród nich znalazł się polski szybowiec Orlik III, zwany też Olimpijskim, którego konstruktorem był Antoni Kocjan.

Więcej…
 
PW-5 Smyk okiem pilota PDF Drukuj
Wpisany przez Smyki na Start   

 

Konkurs stawiał m.in. wymaganie, by szybowiec tej klasy nadawał się do Elary Solo Flight, tzn. do początkowych lotów solo. PW-5 ma właściwości umożliwiające wykonanie pierwszego lotu samodzielnego w ogóle. Jest bowiem szybowcem niezwykle łatwym, zarówno w tak odpowiedzialnych momentach jak start i lądowanie, jak również ma doskonałe właściwości przeciągnięcie. No i osiągi dorównujące Juniorowi – szybowcowi innej klasy, większemu. I to nie był przypadek – to było przemyślane.

Więcej…